Op reis; GoSpain met GoSpain!

September 23, 2018

Het is alweer twee maanden geleden dat Bart en ik onze allernieuwste aanwinst , de Ardales, van Nederland naar Spanje hebben gereden Ondertussen zijn op 4 september ook onze klanten voor het eerst op stap geweest met haar.  We hebben gehoord dat ze in de smaak viel!

Op vrijdag de 13 (jaja, je moet maar durven)  zijn we in alle vroegte vanuit Aerdenhout vertrokken  richting Duitsland om haar op te halen. Een blinkende nieuwe camper stond ons daar op te wachten. De eerste kilometers zijn dan altijd weer even spannend. De Ardales is net even iets breder en langer dan onze andere campers, maar ook dat wende snel. Nog even langs onze ouders gereden om haar te laten zien… Ja ze is goedgekeurd. Thuis gekomen de boel ingericht met alle reeds aangeschafte spullen en zo werd ook de Ardales weer meer en meer een Go Spain camper.

Zaterdagochtend ging om vijf uur de wekker…… lekker op tijd dus.  14 juli is een nationale feestdag in Frankrijk  en we wilden voor de ergste drukte een flink stuk afgelegd hebben. Kilometers hebben we dan ook echt wel gemaakt die eerste dag en ook heel wat tolpoorten (zucht) gezien.

De vorige keer reden we in februari richting het zuiden en nu was het dus zomer en stonden de zonnebloemvelden overal in bloei, wat echt een prachtig gezicht was. Ons initiële plan was om pal aan de kust te overnachten, maar dat betekende een 60 km uit de richting te zijn en na 13 uur rijden besloten we de dichtstbijzijnde camping in de omgeving van La Rochelle te zoeken. Een klein bordje langs de weg duidde een camping aan die we nergens op de kaart hadden zien staan, maar echt een schot in de roos bleek. We volgden de bordjes en werden langs zonnebloemen , kleine boerderijtjes en een mooie rivier geleid en kwamen vervolgens uit bij  O p’tit  marais, een fantastische kleinschalige camping.  Sfeervolle ontvangst, een terrasje aan de rivier en zelfgemaakt worsten en honing te koop bij de receptie. Na een lange dag hadden we geen betere plek kunnen vinden.

Onder het genot van een wijntje en meegenomen maaltijdsalades namen we de route voor de volgende dag door. Ik viel vervolgens als een blok in slaap en Bart heeft nog even gezellig op het terras gezeten.

We hebben die eerste nacht echt heerlijk geslapen.  Het wakker worden met zingende vogels op de achtergrond is ook zo fijn. Na een ontbijtje gingen we weer op pad en na een paar uur bereikten we de Spaanse grens. We twijfelen daar nog of we meer richting Bilbao willen rijden, maar kozen toch voor een meer zuidwaartse richting. Ook San Sebastian waar we vorig jaar hebben overnacht sloegen we ditmaal over. We wilden weer kilometers maken. Dus reden we richting Burgos  In het boekje rustiek kamperen stond een kleine camping Camino de Santiago  bij het dorpje Castrojeriz. In dit dorp overnachten veel mensen die de pelgrimstocht richting Santiago de Compostella lopen.

De  kleine camping lag op loopafstand van het dorpje, daar vonden een tapas bar voorzien van een terras met mooi uitzicht  en  hebben daar lekker gegeten en vervolgens nog even door het dorp gewandeld.

Maandagochtend de tank weer volgegooid en richting  Cáceres gereden. Onderweg besloten we de tijd te nemen om uitgebreid te lunchen in de stad Guijuelo , befaamd om zijn lekkere Iberico ham.

De Ardales konden we makkelijk parkeren aan het begin van de stad en al snel vonden we een restaurant De La Dehesa A Su Mesa, waar we een driegangen dagmenu  kozen Voor in totaal nog geen 24 euro hebben we echt heerlijk gegeten .

We twijfelden of we op de camperplaats in Cáceres wilden overnachten (de plek is gratis en er kunnen tien campers staan) Omdat het nogal laat was en we best moe waren en bang dat de camperplaats vol zou kunnen zijn, besloten we toch om een camping te zoeken die nog voor Cáceres lag. De camping was niet de meest leuke maar voor een nachtje prima te doen.

De volgende ochtend reden we via wat kleine dorpen naar, Los Barruecos een natuurgebied ten westen van Cáceres waar de ooievaars broeden. We hebben er het bezoekerscentrum bezocht, en maakten een indrukwekkende wandeling door dit gebied. In dit park nestelen dus veel ooievaars en tevens is er een museum: Vostell Malpartida Het werk van Vostell zagen we ook langs deze wandelroute.  We vonden het absoluut de moeite waard en verbazen ons toch ook steeds weer over de diversiteit en schoonheid van Spanje.

Na nog even een koffie bij het restaurant van het museum gedronken te hebben, reden we naar Cáceres. De Ardales hebben we geparkeerd op de camperplaats. Een prima plek overigens. We raakten in gesprek met een Spaans stel, dat de nacht ervoor er wel hadden geslapen (het was hen goed bevallen, goede locatie en rustig).

We liepen vanuit daar makkelijk de stad in. Cáceres is prachtig!!  Mooie pleinen, oude gebouwen, gezellige terrasjes,  een hammam, winkeltjes, restaurants en vergezichten rondom. We wandelden door de straten en bij een winkel waar lokale kunstnijverheid wordt verkocht vond ik nog een kleurige keramische schaal (ik kon het weer eens niet laten ;-)

We hebben weer uitgebreid geluncht  in de stad en hebben het die dag rustig aan gedaan.

Extremadura is echt een provincie die het bezoeken meer dan waard is.

Het plan om te overnachten bij een wijnboer in de buurt van Zafra moesten we helaas laten varen.

De eigenaren vertelden ons dat de lokale gemeente  heeft besloten dat er geen toestemming meer werd verleend om hier te overnachten, omdat er een camperplaats bij de arena in Zafra is gemaakt.  We namen er een kijkje,  de plek was prima maar we wilden ons laatste nachtje toch liever op een rustigere plek in de natuur doorbrengen.

(We hebben overigens wel online een boekje besteld waar lokale wijnboeren/kaasmakers/olijventelers in staan die  zo’n overnachting aanbieden….dit voor een volgende keer).

We trokken dus verder en reden over mooie kronkelweggetjes langs velden met wilde bloemen en vonden een fijne plek pal aan een rivier bij camping Batan de las Monjas.  Hier in de bergen was de temperatuur een stuk koeler en ook hier sliepen we weer erg goed. Het speet ons dat dit alweer de laatste nacht van onze trip was. Wat ging de tijd weer snel, en wat beviel deze nieuwe camper ons goed.

Op woensdag vroeg in de middag arriveerden we bij Karin. Moe na bijna 2900 km gereden te hebben, maar ook zeker  zeer voldaan .

Inmiddels staat de Ardales dus klaar… Ze heeft een Spaans kenteken en de Go Spain bestickering gekregen (wat ons betreft is ze dan pas echt een Go Spain camper) en we hopen dat onze klanten net zo blij met haar zullen zijn als wijzelf